عوارض و علت اسهال مزمن در بزرگسالان همراه روش درمان و پیشگیری

اسهال مزمن در بزرگسالان ,درمان اسهال مزمن در بزرگسالان,علت اسهال مزمن در بزرگسالان,اسهال مزمن بزرگسالان,درمان گیاهی اسهال مزمن در بزرگسالان,دلایل اسهال مزمن در بزرگسالان,درمان اسهال مزمن بزرگسالان,درمان اسهال حاد در بزرگسالان,علل اسهال مزمن بزرگسالان

اسهال مزمن در بزرگسالان , درمان اسهال مزمن در بزرگسالان , علت اسهال مزمن در بزرگسالان , اسهال مزمن بزرگسالان

در این مطلب از سایت جسارت به عوارض و علت اسهال مزمن در بزرگسالان همراه روش درمان و پیشگیری می پردازیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.

     غذا یا آب آلوده می تواند باکتری ها و انگل ها را به بدن شما انتقال دهد. انگلهایی مانند جیاردیا لامبلیا و کریپتوسپوریدیم میتواند باعث اسهال شود. علل متداول باکتریایی اسهال عبارتند از کمپیلوباکتر، سالمونلا، شیگلا و اشریشیا کولی. هنگام سفر در کشورهای در حال توسعه، اسهال ناشی از باکتری ها و انگل ها اغلب اسهال مسافرتی ایجاد میکند. آلودگی Clostridium difficile می تواند به خصوص پس از یک دوره آنتی بیوتیک رخ دهد.

اسهال مزمن در بزرگسالان

چرا روده دچار التهاب می‌شود؟ علت اصلی بروز بیماری التهاب روده ناشناخته است، اما می‌توان عوامل خطر و دلایل بروز آن را این طور توضیح داد که از زمان بیشتر شدن مهاجرت از روستاها به شهر و افزایش شهرنشینی و به دنبال آن بهبود سطح بهداشت عمومی و فردی، انجام منظم واکسیناسیون، تغییر رژیم غذایی افراد و مصرف بیشتر غذاهای پرچرب، پر پروتئین، کم فیبر، کاهش تحرک بدنی و شیوع چاقی در جمعیت در بروز بیماری موثرند.  همچنین به دلیل بهبود امکانات زندگی استفاده از یخچال‌های خانگی به صورت گسترده رواج پیدا کرد. باکتری‌هایی که محیط مناسب حیاتشان حدود دمای 4 درجه سانتی گراد است رشد بیشتر و بهتری در یخچال‌ها دارند که ممکن است در بروز بیماری نقش داشته باشند. البته آب و هوا از جمله آلودگی و گردوخاک نیز در بروز عوامل مساعدکننده این بیماری نقش دارند و از بحث ژنتیک نیز در این زمینه نباید غافل ماند.

بیشتر بخوانید :

خواص ماش سیاه

مارچوبه چه طعمی دارد

خاکشیر و لاغری

سرکه سیب خانگی

اسهال مزمن در بزرگسالان , درمان اسهال مزمن در بزرگسالان , علت اسهال مزمن در بزرگسالان , اسهال مزمن بزرگسالان

لاکتوز قند موجود در شیر و سایر محصولات لبنی است. افرادی که دچار مشکل هضم لاکتوز هستند پس از مصرف محصولات لبنی اسهال می شوند. بدن شما آنزیمی را تولید می کند که به هضم لاکتوز کمک می کند، اما برای اکثر مردم سطح آنزیم پس از دوران کودکی سریعا کاهش می یابد. این باعث افزایش خطر ابتلا به عدم تحمل لاکتوز می شود.

درمان اسهال مزمن در بزرگسالان

اسهال مزمن و طولانی، علامت خطر : بیماری التهابی روده خود را با علائم اسهال (همراه یا بدون خون)، خونریزی از مقعد، درد شکمی، کاهش وزن و تب خود را نشان می‌دهد. در واقع اسهال مزمن و طولانی‌ مدت، خونریزی در مدفوع و گاهی تکرر مدفوع و دل پیچه از نشانه‌های بارز ابتلا به بیماری التهاب روده است. همچنین بیماری‌هایی همچون التهاب کبد و کبد چرب،‌ زردی و تنگی مجاری صفراوی نیز می‌تواند از عوارض بیماری‌های التهاب روده باشد و در برخی افراد حتی قرمزی چشم و زخم‌های پوستی نیزمی‌تواند نشانه‌های ابتلا به این بیماری باشد.

اسهال مزمن در بزرگسالان , درمان اسهال مزمن در بزرگسالان , علت اسهال مزمن در بزرگسالان , اسهال مزمن بزرگسالان

دست ها را برای جلوگیری از گسترش اسهال ویروسی بشویید. برای اطمینان از شستشوی مناسب کارهای زیر را انجام دهید:  بطور مرتب دست ها را شستشو دهید. قبل و بعد از آماده کردن غذا دست های خود را بشویید. دست های خود را پس از دست زدن به گوشت نپخته، استفاده از توالت، تعویض پوشک (زمان تعویض پوشک نوزاد)، عطسه کردن، سرفه کردن و تمیز کردن بینی بشویید. حداقل 20 ثانیه دست ها را با صابون بشویید. پس از استفاده از صابون، دست ها را حداقل 20 ثانیه به هم بمالید. هنگامی که به آب دسترسی ندارید از ضدعفونی کننده دست استفاده کنید. هنگامی که به سینک دسترسی ندارید، از ضدعفونی کننده دستی مبتنی بر الکل استفاده کنید. دو طرف دست را به خوبی بشویید. از یک محصول که حاوی حداقل 60 درصد الکل است، استفاده کنید.

علت اسهال مزمن در بزرگسالان

سبک زندگی غلط و التهاب روده‌ها : البته ارتباطی میان تغییر نوع و میزان باکتری‌های مفیدی که باید در روده هر فردی برای هضم غذا باشد در بروز بیماری وجود دارد. افزایش برخی عادات بد اجتماعی نظیر استعمال دخانیات و مواد مخدر و همچنین مصرف نوشیدنی‌های الکلی با بروز بیماری بی‌ارتباط نیستند. ناگفته نماند یکی از عوامل ایجاد بیماری می‌تواند نوع زایمان مادر باردار باشد مثل سزارین که احتمال بروز بیماری را بیشتر می‌کند. یکی از فاکتورهای حفاظتی در برابر بیماری، تغذیه نوزاد با شیر مادر به مدت دو سال کامل است.

اسهال مزمن در بزرگسالان , درمان اسهال مزمن در بزرگسالان , علت اسهال مزمن در بزرگسالان , اسهال مزمن بزرگسالان

علاوه بر انجام معاینه فیزیکی و بررسی داروها، پزشک ممکن است آزمایشهایی برای تعیین اینکه چه چیزی باعث اسهال می شود، سفارش دهد. این آزمایشات عبارتند از: آزمایش خون. تست کامل خون می تواند به تعیین اینکه چه چیزی باعث اسهال می شود کمک کند. ازمایش مدفوع. پزشک ممکن است یک آزمایش مدفوع برای تعیین اینکه آیا باکتری یا انگل باعث اسهال می شود، توصیه کند. سیگموئیدوسکوپی یا کولونو سکوپی انعطاف پذیر. پزشک ممکن است یکی از این روش ها را برای بررسی روده بزرگ در نظر بگیرد و بیوپسی را در صورت عدم وجود اسهال آشکار انجام دهد.  هر دو روش عبارتند از استفاده از یک لوله نازک و روشن با لنز در انتها که برای بررسی داخل روده استفاده می شود.

اسهال مزمن بزرگسالان

اختلال در سیستم عملکرد ایمنی بدن نیز می‌تواند سبب بروز التهاب روده شود .  در واقع بیماری‌های التهابی روده، گروهی از بیماری‌های خودایمنی هستند که شامل دو بیماری کرون ( کرون روده باریک یا کرون روده بزرگ یا هردو) و کولیت اولسروز (التهاب و زخم در روده بزرگ) می‌شوند.

اسهال مزمن در بزرگسالان , درمان اسهال مزمن در بزرگسالان , علت اسهال مزمن در بزرگسالان , اسهال مزمن بزرگسالان

دانه های شنبلیله برای درمان اسهال توصیه می شود. موسیلاژ یک اثر ضدالتهاب قوی را ایجاد می کند.  یک قاشق چای خوری دانه شنبلیله همراه با یک قاشق غذاخوری ماست بخورید. یک و نیم قاشق چای خوری دانه های شنبلیله ، فلفل قرمز و دانه زیره سبز را مخلوط کنید، دو قاشق غذاخوری ماست اضافه کنید و آن را خوب مخلوط کنید. این مخلوط را سه بار در روز برای تسکین سریع اسهال مصرف کنید.

درمان گیاهی اسهال مزمن در بزرگسالان

مصرف خودسرانه داروها و آسیب دیدگی روده‌ها : مصرف قرص‌های پیشگیری از بارداری (OCP) ، داروهای مسکن بخصوص از دسته داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAID) و کمبود سطح ویتامین Dکه در کشور بسیار شایع است، می‌تواند در ایجاد بیماری نقش داشته باشد.  مصرف بی‌دلیل و بی‌رویه آنتی بیوتیک‌ها نیز در دو سال اول تولد هر فردی می‌تواند باکتری‌های دستگاه گوارش را برای همیشه دچار تغییرات دائمی کند که در ایجاد بیماری می‌تواند موثر باشد.

اسهال مزمن در بزرگسالان , درمان اسهال مزمن در بزرگسالان , علت اسهال مزمن در بزرگسالان , اسهال مزمن بزرگسالان

 یکی دیگر از درمان های مهم خانگی برای اسهال سرکه سیب است (سرکه سیب | خواص سرکه سیب و طریقه مصرف آن). این یک عامل مؤثر دربرابر باکتری هایی است که باعث اسهال می شود. یک قاشق چای خوری سرکه سیب را به یک لیوان آب اضافه کنید. محلول را یک یا دو بار در روز بخورید تا اسهال کاهش یابد

دلایل اسهال مزمن در بزرگسالان

از تشخیص تا درمان بیماری التهابی روده : تشخیص بیماری به کمک گرفتن تاریخچه از بیمار، معاینه فیزیکی، تست‌های آزمایشگاهی و روش‌های متعدد تصویر برداری (مثل ام‌آرآی شکم) و کولونوسکوپی همراه با نمونه برداری انجام می‌شود. از طریق دارو می‌توان این بیماری را کنترل کرد، البته به شرطی که بیماران نسبت به این بیماری آگاهی داشته باشند و توصیه‌های پزشک را مدنظر قرار دهند. همچنین هرچه زودتر این بیماری درمان شود عوارض ناشی از آن نیز کمتر خواهد شد.  درمان در بیماران بیماری‌های التهابی روده بر‌اساس تشخیص پزشک معالج ممکن است در تمام طول عمر بیمار ادامه یابد. پس هرگز نباید بدون نظر پزشک تعداد قرص‌های مصرفی به هر دلیلی کم یا زیاد شود و همچنین قطع یا تغییر نوع دارو با نظر پزشک صورت می‌گیرد. دسته‌های متعدد دارویی در درمان بیماری موثر هستند که پزشک بر‌اساس شدت بیماری، علائم و نیاز بیمار درمان را انتخاب می‌کند. جراحی نیز در برخی موارد خاص و با تشخیص پزشک معالج توصیه می‌شود.

اسهال مزمن در بزرگسالان , درمان اسهال مزمن در بزرگسالان , علت اسهال مزمن در بزرگسالان , اسهال مزمن بزرگسالان

در مواجهه با اسهال، مصرف موز رسیده به خاطر محتوای پکتین بالا، توصیه می شود. پکتین یک فیبر محلول در آب است که به کاهش اسهال کمک می کند. موز همچنین دارای پتاسیم است که الکترولیتی است که تعدادی از توابع حیاتی بدن را پشتیبانی می کند. چندین بار در روز موز رسیده بخورید تا اسهال کاهش یابد.

درمان اسهال مزمن بزرگسالان

نگذارید بیماری‌تان عود کند : درمان بموقع و کامل بیماری می‌تواند تا حدود زیادی از عوارض بیماری جلوگیری کند و افراد مبتلا باید به یاد داشته باشند هرگز داروی خود را به دلیل بهبود علائم کم یا قطع نکنند.  بیماری، دوره عود و خاموشی دارد که پزشک معالج با درمان موثر بیماری را کنترل می‌کند.  مصرف سیگار و نوشیدنی‌های الکلی در عود بیماری موثر هستند.  رژیم غذایی خاصی برای این بیماران وجود ندارد، اما در هر بیمار بر اساس شرایط بیمار ممکن است پزشک معالج برای کاهش علائم، توصیه‌های غذایی داشته باشد.

اسهال مزمن در بزرگسالان

بیشتر بخوانید :

میخک و خواص مفید آن

کاسنی و شاتره

جوز هندی و سرماخوردگی

عسل در چای داغ