بازار کار

آموزشهای کاری آمو الله

بازار کار

آموزشهای کاری آمو الله

بایگانی

التهاب سینوس

پنجشنبه, ۱۷ خرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۲۹ ب.ظ

التهاب سینوس

التهاب سینوس ،التهاب سینوسها،التهاب سینوس پارانازال،التهاب سینوس پیشانی،التهاب سینوسهای اسفنوئید،التهاب سینوس و بینی،التهاب سینوس های بینی،التهاب سینوس،التهاب سینوس ها،درمان التهاب سینوس،التهاب سینوسهای بینی،التهاب سینوسهای پارانازال،درمان التهاب سینوسها،علائم التهاب سینوسها،کاهش التهاب سینوسها

التهاب سینوس

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد التهاب سینوس و علائم و درمان ان صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.مشکلات سینوسی و علائم آن در بین افرادی که به پزشک مراجعه می‌کنند بسیار رایج هستند. این درد عبارت است از درد در پیشانی یا بین چشم‌ها، دندان‌درد، احساس پری در صورت، آب‌ریزش بینی و گرفتگی بینی.در فضاهایی در جمجمه و استخوان‌های صورت که بخشی از دستگاه تنفسی بوده و از بینی به گلو راه دارند، هوا جمع می‌شود. سینوس داخل پیشانی (سینوس پیشین)، گونه (سینوس جنبی) و پشت بینی است (سینوس غربالی و اسپنهاید).التهاب و عفونت سینوس‌ها سینوزیت نام دارد. اغلب سینوزیت‌ها از عفونت ویروسی، باکتریایی یا حساسیت ناشی می‌شوند.

التهاب سینوس ها

در طول فصل سرما و با کاهش یافتن دمای هوا ابتلا به سرما خوردگی در افراد مختلف افزایش پیدا می‌کند و به دنبال آن التهاب مخاط سینوس‌ها نیز بیشتر می‌شود. با بهبود یافتن سرماخوردگی این التهاب نیز از بین می‌رود اما اگر سینوس‌ها ملتهب باقی بمانند، علائم دیگری مانند سردرد یا تورم دردناک صورت ممکن است ایجاد شود. شاید از زمان شروع سینوزیت چند روز گذشته باشد که به آن سینوزیت حاد می‌گوییم یا ممکن است یک مشکل طولانی مدت باشد و بدون درمان هیچ وقت به طور کامل برطرف نشود که به آن سینوزیت مزمن می‌گوییم. در انگلستان سینوزیت حاد شایع است و در حدود سه نفر در هر هزار نفر را مبتلا می‌کند. سینوزیت مزمن شیوع کمتری دارد و یک نفر از هر هزار نفر را مبتلا می‌کند. کودکان زیر یک سال مبتلا به سینوزیت نمی‌شوند زیرا سینوس‌های آنها به طور کامل تشکیل نشده‌اند ولی در سایر سنین تمامی افراد ممکن است به سینوزیت مبتلا شوند. بنابراین سرماخوردگی و عفونت‌های ویروسی حاد، شایع‌ترین علت ایجاد کننده سینوزیت است.‏ سینوس‌ها فضاهای بین برخی از استخوان‌های چهره هستند که از هوا پر شده و توسط غشای مخاطی آستر شده‌اند و با حفره بینی در ارتباط هستند. این سینوس‌ها در تمامی نقاط صورت از جمله گونه‌ها، فک، پیشانی و غیره وجود دارند. وقتی فردی به بیماری‌های مرتبط با مجاری تنفسی که می‌تواند در اثر شنا، آبسه‌های دندانی و آلرژی بینی باشد مبتلا شود به دنبال آن سینوس‌های فکی نیز دچار عفونت می‌شوند که این بیماری با احساس درد، حساسیت گونه و دندان‌ها و به دنبال آن پیدایش ترشحات در بینی بروز می‌کند.‏ علامت اصلی سینوزیت دردهای ضرباندار و احساس فشار در صورت است که با خم شدن به جلو بدتر می‌شود. سینوزیت بسته به سینوس‌های نقاط مختلف صورت می‌تواند علائم متفاوت داشته باشد. سینوزیت پیشانی باعث درد در بالای ابرو می‌شود و پیشانی در هنگام لمس ممکن است دردناک باشد. سینوزیت فکی باعث درد در فک فوقانی و دندان‌ها و گونه می‌شود و ممکن است با درد دندان اشتباه شود. التهاب سینوس‌های اتوئید باعث درد در اطراف و بین چشم‌ها و اطراف بینی می‌شود و التهاب سینوس‌های «اسفنوئید» می‌تواند باعث گوش درد، درد گردن، درد در پشت چشم‌ها یا در بالای سر و ناحیه گیجگاهی شود. ‏ سلامت نیوز: سینوزیت، بیماری التهاب مخاط سینوس‌ها‏

التهاب سینوس پارانازال

سینوسهای پارانازال ( مجاور بینی )، حفراتی پر از هوا در ضخامت استخوان های سر و صورت در دو طرف بینی می باشند

التهاب سینوس پیشانی

سینوس های پیشانی یک جفت حفره کوچک پر از هوا هستند که درست در پشت چشم و در منطقه ابرو واقع شده اند. این حفره ها همراه با سه جفت دیگر از سینوس ها، مخاط نازک تولید شده را از طریق بینی تخلیه می کنند. تولید ترشحات اضافی یا التهاب سینوس پیشانی می تواند از تخلیه درست این مخاط جلوگیری کرده و در نتیجه بیماری به نام سینوزیت پیشانی حاد ایجاد کنند.علت اصلی ایجاد سینوزیت پیشانی حاد، تجمع موکوس (ترشحات بینی) به علت التهاب سینوس است. عوامل متعددی ممکن است مقدار مخاط تولید شده و توانایی سینوس فرونتال را برای تخلیه آن ها تحت تاثیر قرار دهند. این عوامل عبارتند از:ویروس ها ، باکتری ها  ، پولیپ بینی و انحراف سپتوم بینی

التهاب سینوسهای اسفنوئید

سینوس اسفنوئید زیر چشم ها قرار دارد، سینوزیت این قسمت باعث درد زیر چشم ها، بالای سر و پیشانی می شود، درد آن با خم شدن به جلو یا عقب بدتر می شود. مشکلات بینایی هم جزء عوارض این سینوزیت است. عوارض سینوزیت مزمن عبارت است از : گرفتگی بینی، ترشحات بینی، آبریزش پشت بینی، سردرد، گرفتگی صورت، بوی بد دهان، تب. عوارض این نوع سینوزیت ممکن است تا ۲ ماه طول بکشد. در صورت عفونت سینوس های فک فوقانی، درد و فشار زیر چشم ها ایجاد می شوند. دیگر عوارض آن سرفه های شبانه و دندان درد است. درد آن با سرماخوردگی یا آلرژی بیشتر می شود.

درمان التهاب سینوس با کمپرس گرم

این درمان خانگی سینوس در کاهش درد و التهاب گونه ها و مناطق اطراف ابرو بسیار موثر است. این دردها اغلب با خم کردن سر و یا دراز کشیدن بیشتر احساس می شود. برای تسکین دردها کافی است که یک حوله را در آب داغ قرار داده و حوله را فشار دهید تا آب آن خارج شود. سپس آن را روی گونه ها و پیشانی خود به مدت سه دقیقه قرار دهید. گفتنی است؛ کمپرس گرم به تخلیه مخاط از بینی و باز شدن سینوس ها و رفع درد و التهاب کمک شایانی می کند.

درمان التهاب سینوس با شستشوی بینی

شست‌وشوی بینی با سرم استریل از درمان های خانگی موثر برای باز شدن سینوس ها به شمار می‌رود. این درمان به عنوان یکی از امن ترین و ارزان ترین راهکارها برای کاهش عفونت سینوس شناخته شده است. کافی است تا یک سرنگ را از سرم پر کرده و محلول محتوی آن را با فشار وارد یکی از سوراخ های بینی کنید. در همین حالت نفس عمیق کشیده و با خروج هوا از بینی مایع از سوراخ دیگر بینی‌تان خارج شود.

درمان التهاب سینوس با بخور

استفاده از بخور یکی از درمان‌های خانگی موثر برای التهاب و عفونت سینوس ها است. محققان دانشگاه مرکز پزشکی مریلند توصیه می کنند که به منظور باز شدن سینوس‌ها سه تا چهار بار در روز از بخور بهره گرفته شود. کافی است آب را در یک ظرف کوچک جوشانده و سر خود را با یک حوله بپوشانید و بخار آن را به طور مداوم برای 10-15 دقیقه استنشاق کنید. بخور به شل شدن مخاط های ضخیم شده مجرای تنفسی و باز شدن راه بینی و کاهش درد و التهاب سینوس ها کمک زیادی می کند.

درمان التهاب سینوس با سرکه سیب

بخش اصلی سرکه سیب یعنی اسید استیک مانع از رشد باکتری ها شده و می تواند برای درمان عفونت سینوسی بسیار موثر باشد. نوشیدن یک لیوان آب گرم که به آن یک قاشق مرباخوری سرکه سیب و یک قاشق مرباخوری عسل اضافه شده باشد، توصیه می‌شود. بهتر است این درمان را به مدت یک هفته ادامه دهید. علاوه بر این می توانید یک یا 2 قاشق مرباخوری از سرکه سیب را در آب داغ ریخته و بخور آن را استنشاق کنید.

درمان التهاب سینوس با چای زنجبیل

چای زنجبیل داغ یکی دیگر از درمان های خانگی موثر برای عفونت سینوسی است. مقداری زنجبیل تازه را در یک فنجان آب جوش به مدت پنج دقیقه بجوشانید. سپس مقدار کمی آب لیمو و یک قاشق مرباخوری عسل را به این چای اضافه کنید تا طعم و مزه آن دلچسب شود. این نوشیدنی را 2 تا سه بار در روز بنوشید. چای زنجبیل خواص ضد باکتری و ضد التهابی زیادی داشته و در درمان بیماری های بسیاری موثر است.

درمان التهاب سینوس با چای شنبلیله

نوشیدن چای داغ شنبلیله می تواند در تسکین احتقان بینی بسیار موثر بوده و موجب بهبود عفونت سینوسی شود. 2 قاشق چایخوری از دانه شنبلیله را در یک کاسه کوچک آب به مدت 10 دقیقه بجوشانید و اجازه دهید دانه ها نرم شود. حال چای شما آماده شده و یک قاشق مرباخوری عسل به آن اضافه کنید. این نوشیدنی داغ ضد التهاب بوده و موجب کاهش احتقان بینی و درد از روی گونه ها و پیشانی ها می شود.

درمان التهاب سینوس با ادویه

فلفل قرمز هندی در درمان عفونت سینوس ها موثر است. کپسایسین ماده تشکیل دهنده قوی، موجود در فلفل قرمز بوده که با ایجاد حرارت و گرما در بدن به باز شدن گرفتگی سینوس ها و بینی کمک می کند. می توانید مقداری از فلفل قرمز را به غذا و سوپ خود اضافه کنید. نوشیدن یک فنجان آب گرم حاوی یک قاشق چای خوری پودر فلفل قرمز هندی نیز در درمان سینوزیت موثر است.

درمان التهاب سینوس با اوکالیپتوس

روغن معطر و فرّار اوکالیپتوس در درمان عفونت‌های سینوس بسیار مفید است. روغن اوکالیپتوس به عنوان یک ضد احتقان عمل کرده و موجب کاهش التهاب می شود. اضافه کردن هفت تا هشت قطره از این روغن معطر در مخزن دستگاه بخور یا یک فنجان آب جوش و استنشاق با کاهش التهاب به باز شدن انسداد مجاری تنفسی و سینوس ها کمک فراوانی می کند. علاوه بر استنشاق بخور، ماساژ چند قطره از روغن اوکالیپتوس بر روی بینی و پیشانی قبل از خواب به دلیل خاصیت آرام بخشی و ضد التهابی آن موجب کاهش درد و از بین رفتن سنگینی ناشی از عفونت سینوس ها در صورت شده که در نتیجه آن خواب راحتی در تمام شب خواهید داشت.

درمان التهاب سینوس با سیر

سیر دارای خواص آنتی باکتریال بوده و می تواند برای درمان عفونت سینوس مورد استفاده قرار گیرد. این درمان برای افراد مبتلا به سینوزیت مزمن بسیار مفید بوده و جویدن یک یا 2 حبه سیر خام با معده خالی بدون شک یکی از داروهای خانگی موثر برای درمان عفونت سینوس‌ها است. همچنین می‌توانید مقداری سیر تازه خرد شده را در آب جوش ریخته و بخور آن را استنشاق کنید. سیر در طبیعت یک ضد احتقان طبیعی شناخته می‌شود و با پاکسازی مخاط ها به باز شدن بینی گرفته کمک می کند.

علائم التهاب سینوس

اصلی‌ترین علائم سینوزیت عبارت است از فشار و درد در سینوس‌ها (در قسمت‌های مختلف صورت یا پشت چشم‌ها). عفونت شدید باعث خارج شدن ترشحات زرد یا سبز از بینی، گلودرد، سردرد، تب و احساس خستگی می‌شود.

پیشگیری از التهاب سینوس ها

شاید کاملاً نتوانید از سینوزیت خودداری کنید اما برای پیشگیری از آن راه‌هایی وجود دارد: سیگار نکشید ، از محیط‌های خشک خودداری کنید ، در صورت نیاز از مرطوب‌کننده کمک بگیرید ، مایعات زیادی بنوشید ، حساسیت‌های مزمن را درمان کنید تا به سینوزیت تبدیل نشوند

بیشتر بخوانید : سینوزیت چیست

  • علیرضا فرد

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی