بازار کار

آموزشهای کاری آمو الله

بازار کار

آموزشهای کاری آمو الله

بایگانی

سرطان مغز استخوان

شنبه, ۱۹ خرداد ۱۳۹۷، ۰۲:۱۰ ب.ظ

سرطان مغز استخوان

سرطان مغز استخوان ،سرطان مغز استخوان درمان دارد ؟،سرطان مغز استخوان به انگلیسی،سرطان مغز استخوان+علائم،سرطان مغز استخوان در کودکان،سرطان مغز استخوان چه علائمی دارد،سرطان مغز استخوان و علائم،سرطان مغز استخوان ویکی پدیا،سرطان مغز استخوان Mm،سرطان مغز استخوان خوش خیم،آیا سرطان مغز استخوان درمان دارد،ایا سرطان مغز استخوان درمان دارد

سرطان مغز استخوان

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد سرطان مغز استخوان صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.قبل از اینکه با سرطان مغز استخوان آشنا شویم، لازم است اول ببینم که اساسا خود مغز استخوان چیست و چه کاربردی برای بدن دارد. مغز استخوان یک بافت اسفنجی است که داخل بعضی استخوان‌ها، از جمله مفصل ران و استخوان ران وجود دارد. مغز استخوان دربردارنده‌ی سلول‌های بنیادی است که به انواع سلول‌های خونی موجود در بدن توسعه می‌یابند، از جمله:گلبول‌های قرمز که اکسیژن و دی‌اکسیدکربن را به سراسر بدن می‌رسانند؛ گلبول‌های سفید که با عفونت‌ها مبارزه می‌کنند؛ پلاکت‌ها که به لخته شدن خون کمک می‌کنند؛بدن معمولا این گلبول‌ها را هنگام نیاز تولید می‌کند، مانند وقتی که گلبول‌های قدیمی ازبین می‌روند. گاهی اوقات این سلول‌ها با سرعت بیش‌ازحد یا غیرطبیعی رشد می‌کنند که آن را به نام سرطان مغز استخوان می‌شناسند. در این مقاله‌ می‌خواهیم، با سرطان مغز استخوان، انواع آن و همین‌طور راه‌های تشخیص و درمان آن آشنا شویم.

انواع سرطان مغز استخوان

مولتیپل میلوما نوعی از سرطان است که در پلاسماسل‌ها روی می‌دهد. پلاسماسل‌ها در مغز استخوان ساخته می‌شوند.

لوکمیا سرطان‌های گلبول سفید هستند. گاهی‌اوقات این نوع سرطان‌ها می‌توانند در انواع گلبول‌ها آغاز شوند. لوکمیاهای حاد سرطان‌هایی با رشد سریع و لوکمیاهای مزمن سرطان‌هایی با رشد آهسته هستند.

لنفوم‌ها سلول‌های سرطانی در سیستم لنفاوی هستند. این نوع سرطان‌ها می‌توانند در بسیاری از جاهای بدن، ازجمله در مغز استخوان روی بدهند.

علت سرطان مغز استخوان

این سرطان‌ ها اغلب در افرادی اتفاق می‌ افتند که تحت درمان های رادیوتراپی و شیمی‌ درمانی برای سایر بیماری ها باشند. بزرگسالان مبتلا به بیماری پاژه (یک وضعیت غیر سرطانی که با تولید سلول‌های استخوانی جدید، غیرطبیعی مشخص می‌ شود) در معرض افزایش خطر سرطان استخوان قرار دارند. علت سرطان مغز استخوان در برخی موارد مربوط به عوامل ارثی می باشند.این نوع سرطان که علم پزشکی هنوز علت مشخصی برای آن پیدا نکرده است در واقع زمانی به وجود می‌آید که سلول‌های استخوان ساز دچار مشکل شده باشند. این بیماری می‌تواند تهدیدی برای تمام سنین باشد و از فلج عضو تا مرگ فرد مبتلا را به همراه دارد. افراد مبتلا به پاژه ( یک بیماری استخوانی با نشانه تخریب استخوانی و بازسازی آن به طوری که استخوان بازساری شده بیش از حد طبیعی تکثیر یافته و ماهیتی شکننده و ضعیف پیدا می‌کند) بیشتر مورد تهدید سرطان استخوان قرار دارند و کسانی که به علت بیماری‌های دیگر تحت شیمی درمانی یا پرتودرمانی قرار گرفته باشند، در مقابل سرطان استخوان آسیب پذیرتر هستند. این سرطان در کودکان و نوجوانان شایع تر است و در افراد بزرگسال به خصوص هرچه پیرتر می شوند، کمتر دیده می شود اما دلیل بر این نیست که اصلاً برای بزرگسالان اتفاق نیفتد. نسبت ابتلا در دختران و پسران مساوی می باشد.به گزارش آسان طب؛شایع ترین محل بروز تومور در اطراف زانو، اطراف شانه و لگن خاصره می باشد. تعداد کمی از سرطان های استخوان مربوط به عوامل ارثی می باشند.

آشنایی با سرطان مغز استخوان

این نوع سرطان بیشتر بین گروه سنی ۱۰ تا ۳۰ سال شایع می باشد.و گاهی در هر سنی ممکن است.هر چند متخصصان دقیقأ مطمئن نیستند سرطان مغز استخوان از چه عواملی بوجود می آید ولی عواملی وجود دارد که بروز این بیماری را شدد می بخشد.در بیمارانی که در زمان های طولانی تحت اشعه های رادیوتراپی و شیمی درمانی برای بیمای های دیگر بودند.کسانی دارای رسوبات مواد شیمیایی یا فلز و آهن در بدن هسنتد.تعداد کمی از سرطان های استخوان مربوط به عوامل ارثی می باشند.

نشانه های احتمال به سرطان مغز استخوان

این علائم می تواند متغیر باشد گاهی دردهای شدید استخوانی و گاهی ایجاد تورم و درد در مفاصل،ضعیف شدن بدن،علائم شایع دیگ مثل کاهش وزن،خستگی در بدن،کم خونی شدید،ضعف عمومی بدن،شکننده شدن استخوان ها ولی هیچ کدام از این علایم، نشانه فطعی بودن سرطان مغز استخوان نیستند. آنها ممکن است به علت بروز مشکلات یا بیماری های دیگری باشد. لذا باید حتما توسط پزشک بررسی شوند.

علائم سرطان استخوان

علایم بسته به محل و اندازه سرطان متغیر است. علائم سرطان استخوان با گذشت زمان وخیم تر می شوند. درد شدید بارزترین مشخصه سرطان استخوان است که این دردها در زمان فعالیت یا شب هنگام شدیدتر می‌شوند. از دیگر علایم این بیماری می‌توان به تب، کم خونی و کاهش وزن، سرد شدن بدن، تعرق شبانه، خستگی و ضعف عمومی اشاره کرد. سرطان استخوان باعث نازک و ضعیف شدن جدار و خوردگی بافت استخوان می گردد. اگر تومور استخوانی در مفاصل یا نزدیکی آنها ایجاد شوند، در این نواحی ایجاد ورم کرده ضمن اینکه عموما پوست در محل ایجاد تومور، براق می‌شود. ولی هیچ کدام از این علایم، علامت قطعی سرطان نیستند. آنها ممکن است به علت شرایط غیرخطرناک دیگر نیز ایجاد شوند. لذا باید حتما توسط پزشک بررسی شوند.

درمان سرطان مغز استخوان

درمان مغز استخوان به میزان زیادی شخصی شده است و به عوامل متعددی شامل گسترش سرطان و سلامت عمومی فرد بستگی دارد. درمان ممکن است برای معالجۀ سرطان، پیشگیری از گسترش آن، یا گاهی از اوقات برای به حداقل رساندن علایم آن برای ایجاد احساس آرامش بیشتر در بیمار انجام شود. وقتی که دیگر هیچ سلول غیر نرمال در خون یا مغز استخوان بیمار قابل مشاهده نباشد، فرد در حالت مداوا تلقی می‎شود. انواع درمان مورد استفاده در این مورد شامل موارد زیر است:شیمی درمانی – پیوند سلول بنیادی – اشعه

درمان سرطان مغز استخوان با شیمی درمانی

در شیمی درمانی از برخی داروهای خاص برای کشتن سلول‎های سرطانی یا پیشگیری از تولید مجدد آنها استفاده می‎شود. انواع مختلف شیمی درمانی وجود دارد.

درمان سرطان مغز استخوان با پیوند سلول بنیادی

در برخی موارد پیوند سلول بنیادی یکی از گزینه‌های درمانی محسوب می‎شود، اگرچه این درمان در مورد تمامی بیماران قابل استفاده نیست. فرد بیمار قبل از قرار گرفتن تحت درمان سلول بنیادی دوزهای بالای داروهای شیمی درمانی برای کشتن مغز استخوان موجود را برای پیوند سلول‎ها به صورت داخل وریدی دریافت می‎کند.

درمان سرطان مغز استخوان با اشعه

در این درمان برای پیشگیری از تکثیر سلول‎های سرطانی اشعه به طور مستقیم بر سلول‎های مزبور متمرکز می‎شود. پس از تشخیص وجود سرطان مغز استخوان در بیمار، پزشکان تمامی گزینه‎های درمانی قابل دسترس را برای تنظیم یک برنامۀ درمانی مورد بحث قرار می‎دهند. احتمال دارد که به تنظیم گهگاهی برنامۀ درمانی نیاز باشد، و این به چگونگی پاسخ سرطان به درمان و نیز چگونگی پاسخ بیمار به داروهای مورد استفاده بستگی دارد.

انواع سرطان مغز استخوان لوکمیا

لوسمی حاد لنفاوی (ALL): این نوع لوکمیا در کودکان بیشتر از بزرگسالان شایع است.

لوسمی حاد مغز استخوان (AML): این نوع لوکمیا در بزرگسالان شایع‌تر است، اما در کودکان هم ممکن است توسعه یابد.

لوسمی مزمن لنفاوی (CLL): این نوع لوکمیا در لنفوسیت‌ها (نوعی گلبول سفید) دیده می‌شود و در بزرگسالان شایع‌تر است.

لوسمی مزمن مغز استخوان (CML): این نوع لوکمیا کمیاب است. در مغز استخوان آغاز می‌شود و به خون و سایر بافت‌های بدن گسترش می‌یابد.

لوسمی مزمن میلومونوسیتیک (CMML): این نوع لوکمیا در آن دسته از سلول‌های مغز استخوان یافت می‌شود که دیگر گلبول‌ها را می‌سازند. عمدتا بزرگسالان را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

لوسمی اطفال: لوسمی اطفال شایع‌ترین نوع سرطان است که کودکان و نوجوانان را دچار می‌کند. بیشتر موارد لوسمی اطفال ALL یا AML هستند.

انواع سرطان لنفوم

لنفوم غیرهوچکین: نوعی لنفوم که روی لنفوسیت‌ها تأثیر می‌گذارد. این سرطان‌ها می‌توانند در هر جای بدن توسعه یابند و بسیاری از انواع مختلف لنفوسیت‌ها را تحت‌تأثیر قرار دهند.

لنفوم هوچکین: لنفوم هوچکین هم نوعی از سرطان است که روی لنفوسیت‌ها تأثیر می‌گذارد. تفاوت اصلی بین لنفوم هوچکین و غیرهوچکین، وجود نوع مخصوصی از سلول غیرطبیعی به نام سلول رید اشتنبرگ است.

نشانه‌های سرطان مغز استخوان مولتیپل میلوما

درد یا شکستگی‌های استخوان؛

خستگی؛

افزایش عفونت؛

تغییر در تعداد دفعات ادرار؛

سرگیجه؛

تشنگی؛

حالت تهوع یا استفراغ؛

نشانه‌های سرطان مغز استخوان لوکمیا

ضعف؛

خستگی؛

تنگی نفس؛

تب؛

درد استخوان؛

کاهش وزن؛

تعریق شبانه؛

بزرگ شدن غدد لنفاوی یا طحال؛

عفونت‌های مکرر؛

چهره‌ی رنگ‌پریده؛

کبودی مکرر و بدون‌دلیل؛

خونریزی طولانی از زخم‌های کوچک؛

بدن درد.

نشانه‌های سرطان مغز استخوان لنفوم

سرفه مزمن؛

خارش پوست؛

عرق شبانه؛

خستگی؛

تب؛

درد غده‌ی لنفاوی پس از مصرف الکل؛

بزرگ شدن غدد لنفاوی؛

کاهش اشتها؛

شکم درد؛

جوش یا غدد پوستی؛

احساس پر شدن یا پف کردن از طحال بزرگ‌شده.

تشخیص سرطان مغز استخوان

آزمایش‌هایی که برای تشخیص سرطان مغز استخوان انجام می‌شوند اینها هستند: آزمایش‌های خون و ادرار: آزمایش خون یا ادرار می‌تواند پروتئین خاصی را که با مولتیپل میلوما در ارتباط است شناسایی کند. آزمایش خون می‌تواند عملکرد کلیه، سطح الکترولیت یا سایر سطوح گلبولی را هم ارزیابی کند. آسپیراسیون مغز استخوان: پزشک‌ها از سوزن مخصوصی استفاده می‌کنند تا یکی از استخوان‌ها را سوراخ کنند و نمونه‌ی کوچکی از مغز استخوان را بردارند. متخصصی این نمونه را زیر میکروسکوپ بررسی می‌کند و دنبال سلول‌های غیرطبیعی یا سرطانی می‌گردد. این آزمایش به‌منظور به‌حداقل‌رساندن ناراحتی یا درد، با بیهوشی انجام می‌شود. آزمایش‌های تصویربرداری: اشعه‌ی اکس، اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT)، تصویرسازی تشدید مغناطیسی (MRI) و اسکن برش‌نگاری با گسیل پوزیترون (PET) می‌توانند برای یافتن استخوان‌های غیرطبیعی یا آسیب‌دیده استفاده شوند. این آزمایش‌ها در طول دوره‌ی درمان هم به‌طور متناوب استفاده می‌شوند تا چگونگی روند درمان یا چگونگی پیشرفت بیماری کنترل شود.

درمان سرطان مغز استخوان با پرتودرمانی

این درمان شامل اِعمال پرتو مستقیم به سلول‌های سرطانی به‌منظور جلوگیری از تکثیر آنهاست. پس از تشخیص سرطان مغز استخوان پزشک یا انکولوژیست درباره‌ی گزینه‌های موجود درمانی صحبت کرده و یک طرح درمان ارائه می‌دهند. ممکن است این برنامه به‌صورت دوره‌ای نیاز به تجدیدنظر داشته باشد که بستگی به چگونگی واکنش سرطان به درمان و چگونگی واکنش فرد به داروها دارد.

خستگی بیش اندازه و سرطان مغز استخوان

یکی از نخستین نشانه های مولتیپل میلوما احساس خستگی بیش از اندازه است که حتی پس از استراحت کافی و دنبال کردن یک رژیم غذایی سالم از بین نمی رود. این احساس خستگی به واسطه روش حمله مولتیپل میلوما به سلول های سالم در مغز استخوان شکل می گیرد، که در بسیاری موارد می تواند به کم خونی یا تولید سیتوکین ناسازگار منجر شود. از آنجایی که احساس خستگی بسیار شایع است، این نشانه باید در ترکیب با نشانه های دیگر مولتیپل میلوما که در ادامه به آنها اشاره می شود، در نظر گرفته شود. به عنوان مثال، فردی که سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان، به ویژه مولتیپل میلوما، را دارد، در صورت تجربه خستگی برای چند روز یا چند هفته باید برای بررسی ابتلا به این بیماری آزمایش شود.

کم خونی و سرطان مغز استخوان

کم خونی – زمانی رخ می دهد که تعداد گلبول های قرمز خون به سطوح بسیار پایین می رسد، – می تواند ناشی از ابتلا به مولتیپل میلوما باشد، زیرا این بیماری موجب سرکوب یا بیرون راندن گلبول های قرمز سالم می شود. شایع‌ترین عارضه جانبی کم خونی احساس خستگی شدید است، که ممکن است با دنبال کردن رژیم غذایی سالم، استراحت کافی، مصرف مایعات، یا محرک هایی مانند کافئین از بین نرود. این احساس خستگی بیش از اندازه می تواند برای روزها یا حتی هفته ها ادامه یابد. با این وجود، باید به این نکته اشاره داشت که کم خونی تنها با مولتیپل میلوما و ابتلا به سرطان مغز استخوان مرتبط نیست. دلایل بسیاری می توانند زمینه ساز شکل گیری کم خونی شوند که از بارداری تا قاعدگی، و کمبود آهن و ویتامین را شامل می شوند. گاهی اوقات مصرف آهن به میزان کافی می تواند کم خونی را درمان کند.

درد در استخوان ها و سرطان مغز استخوان

یکی از نشانه های آشکار و متمایز مولتیپل میلوما احساس درد در استخوان ها است. مولتیپل میلوما در مغز استخوان شکل می گیرد و با گذشت زمان گلبول های قرمز سالم را سرکوب می کند، که می تواند نازک شدن و تضعیف استخوان را به همراه داشته باشد. در نتیجه، پوکی استخوان شکل می گیرد. با رسیدن به این مرحله، احتمال ترک خوردن یا شکستن کامل استخوان تحت تاثیر قرار گرفته به میزان قابل توجهی افزایش می یابد. همچنین، این شرایط به احساس درد خفیف تا متوسط در و اطراف استخوان منجر می شود. در صورتی که استخوان های کلیدی و مهم، مانند ستون فقرات که مسئول پشتیبانی از چندین بخش بدن است، تحت تاثیر بیماری قرار گرفته باشند، این درد ممکن است هرچه بیشتر مشهود باشد. این درد با حرکت افزایش می یابد و ممکن است به طور قابل توجهی هنگام شب و اوایل صبح تشدید شود.

بی حسی و سرطان مغز استخوان

از آنجایی که مولتیپل میلوما گلبول های قرمز سالم مغز استخوان را هدف قرار می دهد می تواند موجب تضعیف استخوان های بیمار شود. این شرایط اغلب موجب شکنندگی و احساس درد در استخوان ها می شود، و همچنین می تواند به احساس بی حسی منجر شود. این احساس بی حسی بیشتر زمانی شکل می گیرد که مولتیپل میلوما به مهره های ستون فقرات حمله می کند. با گسترش مشکل در ستون فقرات، بیماری موجب تضعیف استخوان ها می شود و مهره ها در تماس با یکدیگر و اعصاب اطراف ستون فقرات قرار می گیرند. در تماس با این اعصاب بسیار حساس، مولتیپل میلوما در سیگنال هایی که بین مغز و ستون فقرات حرکت می کنند، اختلال ایجاد کرده و بی حسی آن ناحیه را موجب می شود.

مشکلات کلیوی و سرطان مغز استخوان

مولتیپل میلوما می تواند در نهایت به شکل گیری مشکلات کلیوی چشمگیر منجر شود. توسعه مولتیپل میلوما به شکل گیری پروتئین هایی منجر می شود که تولید بیش از اندازه آنها می تواند فشار مضاعف بر کلیه ها وارد کرده و آسیب دیدن آنها یا حتی نارسایی کلیوی را موجب شود. در حالت ایده آل، بیمار نشانه ها و علائم دیگر ابتلا به مولتیپل میلوما را تشخیص داده و اقدامات لازم را پیش از این که بیماری به ظهور مشکلات کلیوی منجر شود، انجام می دهد.

هایپرکلسمی و سرطان مغز استخوان

با گذشت زمان، مولتیپل میلوما به تولید سلول های سرطانی منجر می شود، که خروج سلول های سالم را از مغز استخوان به همراه دارد. این شرایط ضعف، درد و به طور بالقوه بی حسی در استخوان را موجب می شود. در این زمان، بیماری می تواند ترک خوردگی یا شکستگی کامل استخوان را موجب شود. همچنین، این فرسایش استخوان در نتیجه بیماری مولتیپل میلوما به شکل گیری شرایطی به نام هایپرکلسمی یا فزونی کلسیم منجر می شود که در نتیجه مقدار بیش از اندازه کلسیم در خون شکل می گیرد. هایپرکلسمی اغلب در افراد مبتلا به مولتیپل میلوما دیده می شود. هایپرکلسمی با نشانه هایی مانند خستگی بیش از اندازه، یبوست و مشکلات کلیوی خود را نشان می دهد.

کاهش وزن و سرطان مغز استخوان

فرد مبتلا به مولتیپل میلوما می تواند روند سریع کاهش وزن خود را تجربه کند. این بیماری می تواند زمینه ساز علائم بسیاری از قبیل خستگی بیش از اندازه و درد شدید شود، که اشتها را سرکوب می کنند. مولتیپل میلوما می تواند ورزش کردن و کالری سوزی که به تقویت سوخت و ساز و افزایش اشتها کمک می کنند را دشوار سازد. به طور خلاصه، اگر فردی بدون ایجاد تغییر در رژیم غذایی خود یا فعالیت های جسمانی با روند کاهش وزن مواجه شود، ممکن است با یک مشکل سلامت چشمگیر و زمینه ای در پس پرده مواجه باشد.

سردرگمی روانی و سرطان مغز استخوان

احساس سردرگمی می تواند در نتیجه بسیاری از علائم مرتبط با مولتیپل میلوما، از جمله هایپرکلسمی و آسیب کلیوی، شکل بگیرد. در اصل، بدن در مواجهه با از بین رفتن مغز استخوان می تواند سیگنال هایی گیج کننده به مغز ارسال کند. به همین دلیل، سردرگمی روانی به ندرت در مراحل اولیه مولتیپل میلوما، یعنی زمانی که بدن همچنان به طور کلی سالم است، دیده می شود.

بیماری های مکرر و سرطان مغز استخوان

مولتیپل میلوما با حمله به مغز استخوان موجب از بین رفتن استخوان می شود. این شرایط نه تنها شکل گیری مشکلات جدی برای بیمار به واسطه تضعیف استخوان را در پی دارد، بلکه تعداد سلول های سالم که توانایی مبارزه با عفونت ها را دارند نیز کاهش می دهد. در این زمان، مولتیپل میلوما می تواند سیستم ایمنی بیمار را تضعیف کند و وی را هرچه بیشتر مستعد ابتلا به عفونت سازد. در حقیقت، این شرایط می تواند این احساس را در بیمار ایجاد کند که به طور مداوم در حال مبارزه با بیماری ها است. همچنین، مولتیپل میلوما شرایط را برای غلبه بر بیماری و بهبودی، به ویژه برای افرادی که دستگاه تنفسی و ریه های آنها تحت تاثیر عفونت قرار گرفته است، دشوارتر می سازد.

درمان سرطان مغز استخوان

از روشهای درمان سرطان استخوان رادیوتراپی و تاباندن اشعه گاما به بافت سرطانی است. رادیوتراپی نم یتواند سلول های سرطانی را کاملا نابود کند بلکه فقط تعداد آنها را کاهش می دهد. با این حال همین کمک کافی است تا بتواند درد استخوانی بیمار را کاهش دهد. شیمی درمانی نیز از روشهای درمان سرطان استخوان است.. جراحی. از این روش در درمان سرطان استخوان و خارج کردن اکثر تومورهای خوش خیم و تعداد زیادی از تومورهای بدخیم استخوان استفاده می شود. گاهی اوقات وسعت رشد تومور استخوانی آنقدر زیاد است که به مناطق زیادی از اندام منتشر شده و یا به عروق و اعصاب اندام به شدت آسیب زده است. در این موارد جهت درمان سرطان مغز استخوان ممکن است بهترین راه برای بیمار قطع عضو باشد. با توجه به بیماری بدخیمی که این بیماران دارند و این که دوره های سنگین شیمی درمانی باعث کاهش محسوس اشتها و حالت تهوع و استفراغ می گردد، این بیماران مقدار زیادی از وزن و انرژی خود را از دست می دهند. در کنار آن انجام عمل های جراحی سنگین به همراه مصرف آنتی بیوتیک های قوی و طولانی مدت، به این مشکل تغذیه ای بیشتر دامن می زند. در نتیجه این بیماران و به خصوص خانواده ها، نگرانی شدید از لاغری مفرط داشته و در صدد رفع آن می باشند. بنابراین جهت کمک به درمان سرطان مغز استخوان بیماران را تشویق به خوردن غذاهای سالم و طبیعی و راحت الهضم کنید و از خوردن مواد غذایی سنگین و پر چرب و یا انواع ترشیجات و ادویه ها خودداری کنید. همچنین بهتر است مقدار هر غذا در هر وعده کم شود، ولی تعداد وعده های غذایی را افزایش دهید.

علل شایع همه سرطان ها

علل شایع ایجاد انواع سرطان عبارتند از مصرف دخانیات، کم‌ تحرکی، مصرف فست فودها، آلاینده‌ های محیطی، اسانس‌های شیمیایی، غذاهای مانده، اضافه وزن، پرخوری، استفاده از ظروف پلاستیکی، تفلونی، سربی و آلومینیومی، ادکلن‌ های شیمیایی، چربی ترانس بالا و روغن جامد، مصرف کافئین زیاد، نان سوخته، پنیر مانده، روغن های سرخ‌کردنی، ته دیگ، چیپس و پفک و…، زیاد نگاه‌کردن به ماهواره، کامپیوتر و تلویزیون، زیاد بازی‌ کردن با بازی‌ های‌ کامپیوتری، تأخیر در ازدواج، آلودگی های زیستی. نان سنگک موجود، ۸۰۰ واحد آکریلامید دارد که سرطان زا است و حال اینکه باید حداکثر ۰.۵ واحد آکریلامید داشته باشد. فعلاً نان تست کمترین آکریلامید را دارد.علل دیگر بروز سرطان عبارتند از خوراک‌های صنعتی و غذاهای آماده (فست فودها، سوسیس‌ها، کالباس‌ها، همبرگرها، پیتزا. نیترات موجود در آنها که در بدن تبدیل به نیتروزامین می شود ماده‌ای سرطان‌زا است)، آشامیدنی های صنعتی (نوشابه‌های گازدار، آبمیوه‌های شیمیائی و…)، مواد شیمیایی و پلاستیکی، استرس‌های روانی و روحی، شوینده‌های شیمیائی، مواد شیمیائی معطر کننده، عطرهای شیمیایی، امواج الکترونیکی و مخابراتی، همه وسایل برقی که میدان مغناطیسی ایجاد می کنند(برخی از قطعات کامپیوتری که داغ می شوند گاز سمّی فلورین تولید می کنند)، لباس‌هایی که با مواد نسوز تولید می شود، مواد آرایشی شیمیایی، مواد نگه‌ دارنده شیمیایی، طعم دهنده ها و رنگ دهنده های شیمیایی، کنسروها و کمپوت‌ ها.

پیشگیری از سرطان در طب سنتی

– مصرف سدیم به‌ مقدار لازم. نمک دریا منبع خوبی برای دستیابی به سدیم مورد نیاز است. اما زیاده‌ روی در مصرف سدیم فشارخون را بالا می‌ برد،بنابراین یک‌ گرم قبل از شروع به خوردن غذا و یک‌ گرم پس از غذا نمک بخورید در حالی‌ که غذایتان بی‌ نمک است. – مصرف روی به مقدار لازم. بعضی از منابع روی شامل گردوی خشک، فندق خشک، بادام شیرین درختی. زیاده‌ روی در مصرف روی مسمومیّت می‌آورد – مصرف کلسیم به مقدار لازم. بعضی از منابع کلسیم عبارتند از شیر، دوغ و ماست. زیاده‌ روی در مصرف کلسیم سرطان استخوان و سرطان خون می‌ آورد. – مصرف فیبر به مقدار لازم. بعضی از منابع فیبر عبارتند از سبزیجات تازه و سالم و کاهو بدون اضافه کردن سس. کمبود فیبر گیاهی باعث سرطان روده می شود– دریافت ویتامین A به مقدار لازم. بعضی از منابع ویتامین A عبارتند از هویج زرد، زردآلو، کدو حلوایی. کمبود ویتامین A باعث افزایش اثر مواد سرطانزا می شود. – مصرف ویتامین B به مقدار لازم. بعضی از منابع ویتامین های خانواده B عبارتند از مویز ۲۱ عدد صبح و ناشتا، آناناس، سبوس گندم و جو. کمبود ویتامین B مخصوصاً ویتامین B2 باعث افزایش رشد سرطان‌های پوستی اپی تلیال می‌ شود.

دستوراتی برای همه سرطان ها

– برای پیشگیری و کمک به درمان سرطان ساعت ۶ صبح آب خیار، ساعت ۱۲ ظهر آب کاسنی، ساعت ۶ بعد از ظهر آب کاهو، ساعت ۱۲ شب آب کرفس بخورید. – برای درمان لخته های خونی و درمان پلاک، میوه عناب رسیده را بجوشانید و پس از ولرم شدن به نسبت مساوی با آب کاهو مخلوط کنید، سپس میل نمایید. – انار شیرین با پرده‌ های بین دانه‌ های انار ضدّ سرطان است. به عنوان عصرانه بخورید – شب سوپ جوِ دوسر) با سرکه طبیعی انگور عسگری میل کنید. – خوردن خولنجان مصری در درمان سرطان، بسیار موثر است – زردآلوی رسیده و هویج زرد ضد سرطان هستند. به ویژه در سرطان ریه و پانکراس کاربرد دارند. – جوشانده پوست و برگ درخت بلوط ضد سرطان است. – شیره خرما همراه با عسل، آب سیب همراه با عسل، آب زردک همراه با عسل مفید هستند. – میوه‌هائی که دارای بتاکاروتن هستند مانند هویج زرد و زرد آلو مفیدند. و درنهایت آنچه که قصد شما از این مطالعه این مقاله بوده است: آیا سرطان مغز استخوان درمان دارد ؟ درمان سرطان استخوان با گیاهان ـ در صبحانه شیر کم چرب و تازه گاو را با عسل اسطوخدوس طبیعی ترکیب کرده میل نمایید. – وسط روز شیر تازه گاو مخلوط با خرما بخورید. – برای درمان سرطان استخوان با گیاهان به‌ همراه ناهار روغن زیتون طبیعی و کاهو مصرف کنید.– جهت درمان سرطان استخوان با گیاهان بعد از ناهار یک‌ قاشق‌ چای‌ خوری سیاه‌ دانه را با عسل اسطوخدوس طبیعی مخلوط کرده میل نمایید. – به منظور درمان سرطان استخوان با گیاهان عصرانه انارِ‌ شیرین را به همراه پرده روی دانه‌ها و هسته دانه‌ها کاملاً بجود و میل کنید. – غروب پودر سنجد (هسته اش را نیز پودر کنید)، شیر تازه کم چرب گاو، عسل اسطوخدوس را با یکدیگر ترکیب کرده میل کنید تا به درمان سرطان استخوان با گیاهان دارویی کمک کند. – شام سوپ (مخلوط جعفری، زردک، ذرت، جو) و روغن زیتون طبیعی را به‌ همراه کاهو مصرف کنید. – بعد از شام دوباره یک‌ قاشق‌ چای خوری سیاه‌ دانه را با عسل اسطوخدوس مخلوط کرده میل نمایید.

تغذیه مبتلایان سرطان مغز استخوان

برای تشخیص این نوع سرطان استخوانی پزشک متخصص بعد از سوالاتی در مورد پیشینه پزشکی و خانوادگی بیمار به معاینه و آزمایشات دقیقی از بیمار می پردازد، جراح ممکن است (نمونه‌برداری) سوزنی یا بیوپسی برشی انجام دهد.هنگام بیوپسی سوزنی، جراح یک سوراخ کوچک در استخوان ایجاد کرده و یک نمونه از بافت تومور را با وسیله‌ای مثل یک سوزن برمی‌دارد.در بیوپسی برشی، جراح، تومور را بریده و نمونه ای از بافت را برمی‌دارد.

دورنما سرطان مغز استخوان

دورنما در بیمار مبتلا به سرطان مغز استخوان به شکل قابل ملاحظه‎ای از فردی به فرد دیگر متفاوت است. بسیاری از بیماران که در مراحل اولیۀ بیماری مورد تشخیص قرار گرفته‎اند به درمان‎ها خوب جواب می‎دهند و پس از رسیدن به مرحلۀ بهبود سال‎ها از شر سرطان دور می‎مانند. در دیگر موارد، سرطان مهاجم بوده و ممکن است به درمان‎ها خوب جواب ندهد. به علاوه، هم سرطان و هم درمان‎های سرطان می‏توانند سبب ایجاد عوارض تهدید کنندۀ زندگی مثل عفونت شدید یا نارسایی کلیوی شوند. تحقیقات مربوط به سرطان به طور مداوم در حال توسعۀ داروهای جدید و درمان‎های نویدبخش است. بیماران می‎توانند در مورد بهترین گزینه‎های درمانی برای شخص خود با پزشکان متخصص مشورت کنند.

بیشتر بخوانید : سرطان نخاع چیست ♥ سرطان مغز چیست ♥ علائم سرطان زانو

  • علیرضا فرد

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی