بازار کار

آموزشهای کاری آمو الله

بازار کار

آموزشهای کاری آمو الله

بایگانی

۲ مطلب در تیر ۱۳۹۹ ثبت شده است

یکی از مهمترین عوامل مرگ زودرس را بشناسید!

سه شنبه, ۱۰ تیر ۱۳۹۹، ۰۸:۳۸ ب.ظ

 

 

یکی از مهمترین عوامل مرگ زودرس را بشناسید!

ایسنا/ یک متخصص تغذیه بر لزوم برخورداری از الگوی غذایی متنوع برای سلامت و پیشگیری از ابتلا به بیماری های مزمن و همچنین رشد و تکامل مطلوب تاکید کرد.

مرجان عجمی - مسئول ترجمان دانش همگانی تغذیه انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور، با بیان این مطلب گفت: اضافه وزن و چاقی در کودکان سنین پیش از مدرسه به یک مشکل سلامت عمومی تبدیل شده است. شواهد نشان می دهد مواجهه زودهنگام با شیوه زندگی ناسالم همچون مصرف زیاد غذاهای پرچرب، پرنمک و یا سرشار از قند و شکر مثل انواع فست فودها و شیرینی جات با خطر افزایش وزن و ابتلا به بیماری های مزمن، مانند دیابت ملیتوس و بیماری های قلبی- عروقی مرتبط است.

وی افزود: بعلاوه کودکان چاق به احتمال زیاد به بزرگسالان چاق تبدیل خواهند شد و چاقی یک عامل خطر مهم برای بیماری قلبی- عروقی، فشارخون، اختلال چربی های خون، سندرم متابولیک، انواع سرطان، کیفیت پایین تر زندگی، افزایش ناتوانی و مرگ زودرس است و مشکلاتی به همراه پیامدهای روانی و اجتماعی همچون اضطراب و افسردگی منجر به افزایش هزینه های مراقبت های بهداشتی و کاهش کارآمدی در سنین بزرگسالی می شود.

مسئول ترجمان دانش همگانی تغذیه انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور ادامه داد: عوامل بسیاری با سلامتی و وضعیت وزن کودکان در ارتباط است که از جمله آن می توان به عوامل محیطی، تغذیه ای و رفتاری اشاره کرد. داشتن سبک زندگی سالم (تغذیه سالم و فعالیت فیزیکی کافی) یک اولویت است و نهادینه شدن آن در خانوارها می تواند سبب شکل گیری رفتارهای تغذیه ای صحیح از همان کودکی شود که به همراه یک الگوی زندگی پرتحرک می تواند موجب پیشگیری یا به تعویق انداختن ابتلا به بیماری ها شود.

عجمی یکی از ضروریات اصول در داشتن یک رژیم غذایی با کیفیت را رعایت تنوع غذایی در دریافت گروه های غذایی دانست و بیان کرد: تنوع غذایی به معنای مصرف انواع متفاوت غذاها و گروه های غذایی مختلف در روز است که برای نیاز به مواد مغذی ضروری را فراهم می کند.

وی گفت: براساس شواهد، تنوع رژیم غذایی دریافتی در کودکان به خصوص کودکانی که سوء تغذیه دارند می تواند با شاخص های انتروپومتریک آن ها مثل رشد قدی در ارتباط باشد. بنابراین می توان گفت داشتن الگوی غذایی متنوع نه تنها برای سلامت و پیشگیری از ابتلا به بیماری های مزمن ضروری است، بلکه برای رشد و تکامل مطلوب نیز حائز اهمیت است.

مسئول ترجمان دانش همگانی تغذیه انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور با بیان اینکه یک رژیم غذایی سالم، بر مصرف میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، حبوبات و مغزها، مصرف متوسط ماهی، غذاهای لبنی و مرغ و مصرف محدود گوشت قرمز و فرآوری شده، کربوهیدرات های تصفیه شده و شکر تاکید دارد، افزود: روغن های مایع گیاهی مثل کانولا آفتابگردان و زیتون که دارای اسیدهای چرب غیر اشباع هستند، بهتر است به جای روغن حیوانی و دنبه که سرشار از اسیدهای چرب اشباع هستند، استفاده شود و مصرف روغن های گیاهی جامد و کره گیاهی که سرشار از اسیدهای چرب ترانس است، محدود می شود.

عجمی افزود: بنابراین داشتن سبک زندگی سالم، رعایت تنوع، تعادل و میانه روی در دریافت گروه های مختلف مواد غذایی و تحرک کافی از همان زمان کودکی به بهبود کیفیت زندگی و سلامتی کمک شایانی می کند.

 

 

  • علیرضا فرد

تخم شربتی با علائم کرونا مبارزه می کند!

شنبه, ۷ تیر ۱۳۹۹، ۱۱:۳۶ ق.ظ

 

 

تخم شربتی با علائم کرونا مبارزه می کند!

مجله دلتا/ تخم شربتی در اوایل بهار در کوهستان ها و بیابان ها می روید. تخم این گیاه سیاه است و وقتی که در آب ریخته شود بلافاصله حالتی خمیری و لعاب دار در آب ایجاد می کند که بسیار لغزنده است و رنگش متمایل به رنگ خاکستری می شود.

طبع تخم شربتی گرم و خشک بوده و آهن بالایی دارد، از خواص تخم شربتی می توان به پاکسازی شریان ها اشاره کرد.

کاهش وزن با تخم شربتی

تخم شربتی، سرشار از فیبر است، بنابراین شما را به مدت طولانی تری سیر نگه می دارند و از هوس های غذایی جلوگیری می کند. شما می توانید برای کنترل اشتها از آن به عنوان یک میان وعده قبل از غذای اصلی استفاده کنید. برای این منظور کافی است آن را به یک کاسه ماست اضافه کنید یا مقداری از آن را روی سالاد میوه بپاشید.

درمان دردهای معده و گوارش با تخم شربتی

تخم شربتی برای درمان ناراحتی های گوارشی مانند درد معده، نفخ، یبوست، سوءهاضمه و بی نظمی کارکرد روده استفاده می شود. در کشور چین، از تخم شربتی برای درمان عفونت، درد معده، گزیدگی مار و حشرات و پایین آوردن دمای بدن استفاده می شود.

تخم شربتی فیبر غذایی فوق العاده ای دارد و به همین دلیل، برای گوارش و درمان بافت های گوارشی عالی است.

تنظیم فشار خون با تخم شربتی

معمولاً بعد از خوردن غذا به ویژه غذاهای پر نشاسته، فشارخون بالا می رود و اگر تخم شربتی همراه غذا خورده شود مواد نشاسته ای به تدریج، شکر موجود در خود را آزاد می کنند و به این ترتیب شما به طور تدریجی انرژی متعادل در طول روز خواهید داشت.

آرامش اعصاب با تخم شربتی

برای تقویت اعصاب روزانه یک یا دو بار تخم شربتی را با عرق بادرنجبویه مخلوط کنید و آن را با عسل شیرین کنید و بنوشید. تخم شربتی خلق و خوی فرد را خوب می کند، خستگی مفرط ذهنی، تنش های عصبی، افسردگی، میگرن و مالیخولیا را برطرف می کند.

بهبود بیماری های تنفسی با تخم شربتی

مخلوطی از تخم شربتی با زنجبیل و عسل در درمان آسم،سرفه، سرماخوردگی، آنفلوانزا و برونشیت موثر است.

از روغنی که با خرد کردن تخم های شربت به دست می آید، برای درمان عفونت هایی مانند زخم، بریدگی، عفونت مثانه، عفونت پوست و … استفاده می شود.

پایین آوردن تب با تخم شربتی

در طب سنتی ترکیب تخم شربتی با تخم ریحان، تخم شاهی، قدومه شیرازی و اسفرزه برای پایین آوردن حرارت بدن تجویز می شود

مصرف تخم شربتی در بارداری و شیردهی

گفته می شود در دوران بارداری مصرف روزانه 10گرم تخم شربتی برای تقویت قلب و صحت مزاج وخوشرنگی و زیبایی طفل بسیار مفید است. مصرف تخم شربتی در دوره شیردهی، باعث افزایش شیر مادر میشود ولی در مصرف آن زیاده روی نشود.

مضرات تخم شربتی

اشخاص مبتلا به کرم معده نباید از تخم شربتی استفاده کنند.

زیاده روی در مصرف تخم شربتی موجب ایجاد سرگیجه و همچنین بروز اختلال در حس بینایی می شود.

 

 

  • علیرضا فرد